Minden segítség jól jöhet wordpress weboldal készítésekor. Akár egy morzsányi is...

Wordpress tárhely választása

2018/04/13. - írta: ponthogy

wordpress-1810632_640.jpgAmikor a weboldalunkhoz tárhelyet választunk, akkor nem hagyhatjuk figyelmen kívül, hogy milyen CMS-t (honlap motort) akarunk rajta futtatni. A wordpress igényeinek a legtöbb szolgáltató által kínált tárhely megfelel, és ők meg is jelölik hirdetéseikben, vagy a weboldalukon, hogy a webhosting szolgáltatáson belül wordpress tárhely is szerepel a kínálatban. 

A wordpress szerverek technikai követelményei

Általában nem kell neked foglalkoznod a technikai követelményekkel, melyeket a Wordpress hivatalos oldalán a Requirements (Követelmények) részben mindig megtalálsz.

Amikor ezt az összefoglalót írom, akkor az alábbi feltételeknek kell megfelelnie a wordpress tárhelynek:

  • PHP 7.2 vagy újabb verzió.
  • MySQL 5.6 vagy újabb verzió VAGY MariaDB 10.0 vagy újabb verzió.
  • HTTPS támogatás

Tekintettel arra, hogy a wordpress és környezete folyamatosan változik, így lehet, hogy amikor épp ezt az írást olvasod, már a futtató környezetre vonatkozó követelmények is változtak. Ha nem bízol a tárhely szolgáltatódban, akkor a webhosting szolgáltatás megrendelése előtt látogass el a hivatalos weboldalra (link fent) és nézd meg az aktuális követelményeket, majd hasonlítsd össze azzal, amit neked kínálnak!

Megbízható, gyors és biztonságos tárhely

A weboldal tulajdonosok és a weboldal készítők álma a megbízható, gyors és biztonságos tárhely. De mit jelentenek ezek a jelzők a wordpress webtárhely esetén?

Megbízható, azaz azt adja, amit ígér. Ha bajban vagyok, az ügyfélszolgálat a lehető leghamarabb segít, figyelemmel kíséri a szoftver frissítéseket (PHP, MySQL), és élesíti azokat a tárhelyen. 

Gyors tárhely, azaz a weboldal betöltődési sebessége villámgyors. A keresőprogramok által felállított találati lista egyik fontos szempontja, hogy mennyi idő alatt töltődik be a böngésző ablakába az oldal. A keresőoptimalizáló szakemberek (SEO szakik), webfejlesztők mindig vizsgálják a weboldal betöltődési sebességét.

Mit jelent ez? Ha van két nagyjából azonos színvonalú weboldal ugyan abban a témában és a főbb jellemzőik is megegyeznek, akkor a találati listán az van előbbre, amelyik hamarabb betöltődik a böngésző ablakban.

Biztonságos a tárhely, ha  ellen áll az internetes támadásoknak és ha mégis megtörténik a baj, a biztonsági mentésekből a rajta tárolt weboldalak visszaállíthatók eredeti formájukban.

A megfelelő tárhely kiválasztáshoz remek segítséget nyújt az Olcsó Honlap Készítés - Tárhely című cikke.

Ha el akarod kezdeni a wordpress oldalad, még egy dologra szükséged lesz feltétlenül a tárhely mellé:

A domain név

Ha még nincsen saját, beregisztrált domain neved, akkor a tárhelyre feltöltött honlap nem fog az interneten bárki számára elérhetően megjelenni!Hogyan válaszd ki a megfelelő domain nevet? Van-e értelme az aldomain használatának? Hol tudsz domain nevet regisztrálni? Erről majd egy másik bejegyzésben részletesen is beszélek.

 

 

 

Címkék: seo wordpress
Szólj hozzá!

Bizonyos kategóriák bejegyzéseinek kizárása a kezdőoldalról a Wordpressben

2015/11/20. - írta: ponthogy

A functions.php file-ba az alábbi kódott kell beleírni ahhoz, hogy a 65-ös, 2524-es és a 2542-es id-vel rendelkező kategória bejegyzései ne jelenjenek meg a weboldal kezdő lapján.

function exclude_category_home( $query ) {
    if ( $query->is_home ) {
        $query->set( 'cat', '-65, -2524, -2542' );
    }
    return $query;
}

add_filter( 'pre_get_posts', 'exclude_category_home' );

Címkék: wordpress
Szólj hozzá!

Két kép, két hirdetési doboz egymás mellett a weboldalon

2015/11/09. - írta: ponthogy

Sokszor kerültem szembe olyan problémával, hogy két képet, vagy két hirdetési egységet kellett volna egymás mellé helyeznem a weboldalon. Egy egyszerű css beállítással egymás mellé tehető két box úgy, hogy még reszponzív is marad az oldal, ha mobiltelefonon, vagy tableten nézzük meg.

A feladat: két hirdetési egységet egymás mellé helyezni az oldalon belül úgy, hogy ha keskenyebb képenyőn nézi valaki, akkor a második box az első alá kerüljön, azaz ne lógjon ki a weblapról.

Megoldás: Definiáljuk az alábbi div elemeket a css-ben:

#container {
    max-width: 600px;
    margin: auto;
}
#block_1 {
    width: 300px;
    float: left;
}
#block_2 {
    width: 300px;
    float: left;
}
#block_3 {
    clear: both;
}

Fontos, hogy a containernek ne a width, hanem a max-width tulajdonságát adjuk meg, ez az alapja annak, hogy - jelen esetben - 600px-nél keskenyebb képernyőn a block_2 beilleszkedik a block_1 alá.

A block_3 megtisztítja a kódoktól a lapot miután egymás mellé rendeződtek a boxok.

A html lapon (vagy wordpress szerkesztési nézetben) így hivatkozhatunk rá:

<div id="container">

   <div id="block_1">Hirdetés 1</div>

   <div id="block_2">Hirdetés 2</div>

</div>

Van jobb megoldásod? Mutasd!

Címkék: tech css
Szólj hozzá!

Keresőoptimalizálás és Google büntetések

2015/11/03. - írta: ponthogy

A korábbi években a keresőoptimalizálás elsősorban a linképítésről szólt, ez határozta meg első sorban a sikereket és ennek hiány a kudarcokat. Aki előre akart kerülni a találati listán, annak elsősorban linket kellett építeni, és olyan horgonyszöveggel, amely kulcsszóra előre akart kerülni.

A Google ennek a taktikának vetett véget a Pingvin algoritmus elindításával, amely a legnagyobb nyilvánosságot kapta a keresőoptimalizálás világában. Azonban nem ez volt az első algoritmus, amely büntetett bizonyos oldalakat.

Ha visszanyúlunk egy kicsit a Google történetében, akkor az első „nagy” algoritmus változás 2002 szeptemberében történt, és amely alaposan átrendezte a találati listát. 2003-tól azonban már jöttek sorban a frissítések a Cassandra, majd még inkább a Florida, volt az első a nagy frissítések sorában, amely büntetéssel sújtott egyes oldalakat. Ezekben a kezdeti években a büntetések elsősorban a kulcsszóhalmozást érintették

2004-ben jött az Austin, amely a meta tagokban lévő túlzott kulcsszavakért, és a láthatatlan szövegekért büntetet.

2005-ben jött a Jagger, amely első volt a frissítések közül, amely a linkhálózatokat, linkfarmokat büntette el, de már ekkor megjelent a fizetett linkek büntetése is.

Mindez nem múltba révedés, hanem nagyon fontos előzmények, amely hibákat még sokszor ma is elkövetik egyes webmesterek. (Ha szeretne többet olvasni a Google algoritmusok változásáról, keresse fel az ite.hu keresőoptimalizálási hírportált.)

A Google algoritmus frissítések és büntetések sorában, azonban az igazi áttörést a Panda és Pingvin algoritmusok jelentették, amelyek nagyon sok weboldalt érintettek, idehaza is. Lássuk tehát, a leggyakoribb Google büntetéseket.

Google Panda algoritmus

A Panda algoritmus elsősorban a gyenge tartalmú oldalakat büntette le. Ide tartoztak azok az oldalak, ahol az egyes oldalakon, csak néhány mondatos tartalom volt, de a másolt tartalmú oldalakt is érinthette ez a büntetés. A Panda algoritmus több mint 20 alkalommal futott le konkrét dátumokon, egészen idén nyárig, amikor is a főalgoritmus része lett.

A Pingvin algoritmus büntetése

A Pingvin algoritmus azokat az oldalakt érintett elsősorban, amely gyenge oldalakról kaptak kulcsszavas linkeket. Ez a büntetés elsősorban a spam weboldalakat szűrte ki, amelyek manipulált linkekkel értek el jó helyezéseket. A Pingvin algoritmus ezidáig 5 alkalommal futott le konkrét időpontokban.

Link vásárlás és fizetett linkhálózat

Ez a két büntetés szorosan összefügg, és akkor sújt le a Google ha feltételezi, hogy linkeket vásároltunk, vagy fizetett linkhálózatról mutat (kulcsszavas link) oldalunkra.

Lábléc link büntetés

Egy konkrét hiba kapcsán derült fény erre a büntetésre. az ügyfél véletlenül 150 linket helyezett el a láblécben, aminek hatására drámaian csökkent a forgalma, a hiba javítása után azonnal helyreállta helyezés.

Page Rank csökkentés

Amennyiben kiderül, hogy egy oldal linkeket árul a Google gyakran csökkent, vagy akár le is nullázhatja az adott oldal PageRank értékét. Vélhetően ezt történt például a magyar mno.hu oldala, aminek sokáig 0 volt a PageRank értéke.

Sandbox

Nem igazi büntetés, inkább csak egy bizalmatlanság. Az újonnan induló domainek jellemzően 3-6 hónapi nem érnek el valós erejüknek megfelelő helyezéseket a találati listán, mivel a Google bizalmatlan a kezdő oldalakkal szemben. Ez a hátrány automatikusan megszűnik a kezdeti néhány hónap elmúltával.

További büntetéseket lásd itt!

A fenti lista nem tartalmazza az összes büntetést, azt azonban nagyon fontos látni, hogy a keresőoptimalizálást ma már nem lehet hobbi szinten űzni, mert a kezdeti hibákból, idővel nagyon komoly büntetések következhetnek, amely akár több év munkáját is tönkre tehetik.

A weboldal tulajdonos két módon jár el helyesen, vagy akkor, ha csak a tartalomra koncentrál, és nem kontárkodik bele a SEO-ba, vagy akkor ha szakembert kér fel. Persze saját maga is megtanulhatja  a keresőoptimalizálást, de annak akár komoly negatív hatásai is lehetnek, ha nem jár el elég körültekintően.

És persze van még egy szempont amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. A Google maga is változtatgatja a játékszabályokat, így lehet, hogy ami korábban elfogadott volt, az később már nem lesz az, ezt pedig laikusként nagyon nehéz előre látni.

Címkék: seo
Szólj hozzá!

5 linképítési tipp 2015-ben

2015/11/01. - írta: ponthogy

Bejövő linkek nélkül olyan egy weboldal, mint az autó benzin nélkül. Létezhet, de semmire sem jó. Ezért most mutatunk néhány trükköt és egyben kiváló linképítési módszert. Mert minél több értékes, link mutat a weboldalunkra, mi annál feljebb kerülhetünk a Google keresőjében.

A linképítés nem a legfelemelőbb marketing tevékenység ha a régi módszerekkel szeretnénk dolgozni. Viszont a tartalommarketing és a közösségi média azok a területek ahol kiteljesíthetjük kreativitásunkat és ahelyett, hogy értelmetlen link katalógusokra vagy más nem természetes link kapcsolatokra költenénk a pénzünket. A www.kulcsszo.hu linképítője Evenich András ad most 5 olyan tanácsot mely a weboldalunk tartalma és a közösségi oldalak által soha nem látott módon részesülhetünk természetes link kapcsolatokba.

Miért a barátaink a bejövő linkek?

A bejövő linkek három területen fejtik ki jótékony hatásaikat. Egyrészt erősítik a márkánkat azzal, hogy egyre többen ismerkednek meg vele, egyre többen találkoznak vele egyre több helyen. Ez pedig automatikusan és törvényszerűen növeli a bizalmat az emberekben velünk, a termékünkkel, a szolgáltatásunkkal szemben. Másrészt a közvetett és közvetlen forgalmunkra is ösztönzőleg hat. Harmadrészt természetesen a keresőmotorok találati listáiban is segít előrébb jutni. A közösségi média pontosan ezeknek a bejövő linkeknek a tárházát kínálja elképesztő olcsón, és akár ingyen is.

1. tipp: szerepeljünk mások blogjában vendég bloggerként

Szinte mindenki gondban van a tartalommal, vagy egyszerűen csak jól jön valakinek egy kis „vérátömlesztés” a friss, más megközelítésben íródott tartalmunk révén, ezért szíves örömest fogadja, hogy írjunk a blogjába. Tehát engedélyt kapunk arra, hogy publikáljunk nála és ezért mi megjelenhetünk az ő közönsége előtt. Ennek a keresőoptimalizálás mellett még számos előnye van a kulcsszo.hu tapasztalata szerint. Amennyiben ügyesen keressük meg a partnereinket, sokszor a sajátunknál nagyobb közönségnek írhatunk, ráadásul sosem tudhatjuk, hogy az adott blog, weblap tulajdonosa milyen üzleti kapcsolatokat, együttműködéseket, egyszóval előnyöket tud hozni nekünk hosszútávon. Nagyon fontos, hogy ne tartalékoljunk, mindig a legjobb anyagunkat vigyük vásárra, mert simán lehet, hogy emiatt fognak minket a sajátunkon is követni az emberek. Arra mindig ügyeljünk, hogy mivel számunkra is csak 24 órából áll egy nap, csak releváns, céljaink elérésében segítő oldalaknak „segítsünk”.

2. tipp: legyünk megosztóak

Érdemes olyan témákat választanunk alapanyagul, amely konfrontációt, vitát szül. Nincsen jobb forgalomnövekedést elősegítő eszköz, mint az intelligens vita, az érvek ütköztetése. Persze arra mindig figyeljünk, hogy a cikkünkben egy bizonyos határt ne lépjünk át, mert a rosszindulatú provokálás már nem vezet semmi jóra. Viszont nyugodtan lehetünk kritikusak és akkor az olvasók sem fogják a véleményüket véka alá rejteni. Sokan nem fognak velünk egyetérteni blogolós pályafutásunk alatt, de ezt sose kudarcként éljük meg. Ahány ember, annyi nézőpont létezik, és nagyon sokat lehet tanulni értelmes vitákból. Ez is a marketing része de azért ne vigyük túlzásban sem mert akkor csak akadékoskodónak fogunk tűnni mások szemében.

3. tipp: mindig monitorozd a posztjaidat

Megírtunk már 4-5 blogposzot? Akkor már vannak összehasonlítható, elemezhető eredményeink, adataink. A mérés, a tesztelés és a kapott statisztikai adatok kielemzése az egyik legfontosabb szelete a sikeres linképítésnek. Mert minél jobban megmozgatja a tartalmunk az olvasónkat, annál több megosztásra, annál több hivatkozásra számíthatunk tőlük. A blogolás viszont sok idő, ezért csak a legjobban teljesítő témákra érdemes fókuszálni. Mely posztok hoznak kiemelkedő eredményeket? Melyik generál nagy forgalmat és bejövő linkek tucatjait? Vannak különbségek napok szerinti lebontásban? Ilyen és ehhez hasonló kérdések tucatjait tegyük fel magunknak és válaszoljuk is meg őket méréssel!

4. tipp: a közösségi média ereje

A Facebook, a Twitter, Google + és LinkedIn és még egy sor (Wikipedia szerint a cikk írásának pillanatában több mint 100 aktív ilyen oldal) platform kiváló lehetőséget kínál arra, hogy minél többen meg és felismerjenek minket idővel. Emellett rengeteg oda-vissza linkkel is gazdagodhatunk, ha nem hanyagoljuk el a közösségi médiában a megjelenést, hirdetést. Hogy hol érdemes leginkább megjelennünk? Ezt a kérdést újfent egyedül méréssel tudjuk megválaszolni. Oda fektessük be a legtöbb energiát ahonnan a legnagyobb és legértékesebb forgalom származik. Ezért nagyon fontos, hogy az oldalunk és a blogposztok mellett is ott virítson a megosztó/tetszik/ajánlom gomb, hiszen bármelyik a három közül, ingyenes reklámfelületet biztosít nekünk.

5. tipp: a nyereményjátékok rengeteg hivatkozást hoznak

Az emberek mindig is szeretnek nyerni. Mi is sokszor láthattunk már, hogy szinte megőrülnek, amikor nyerni lehet valamit, de legalábbis aktivitásuk a sokszorosára nő. Ezt az emberi tulajdonságot lehet kiaknázni nyereményjátékokkal. A sikert számtalan példa igazolta már. Ideális esetben az ajándék kapcsolódik ahhoz, amiről a blog a vállalkozásunk szól. Készüljünk fel, mert töménytelen mennyiségű linkre, megosztásra, ajánlásra számíthatunk és fel fog pörögni a nevünk a közösségi médiában. Egy dologra viszont nagyon ügyeljünk. Teljesen egyértelműen fogalmazzuk meg a játékszabályokat, mert egy rosszul kivitelezett játék többet árthat, mint ha nem csináltunk volna semmit. Plusz ne feledkezzünk meg kellő módon reklámozni a nyereményjátékunkat. Ez az öt apró tipp nagyon sokat segíthet nekünk 2015-ben, hogy természetes módon tegyünk szert link kapcsolatokra. Legyünk türelmesek és tervezzük meg a linképítési kampányainkat, melyek kampányonként egyre jobban fognak sikerülni a sok-sok tapasztalat, vissza jelzések feldolgozásával.

Címkék: tech seo
Szólj hozzá!

WordPress honlap gyorsan és egyszerűen

2015/11/01. - írta: ponthogy

Ha könnyen létrehozható és egyszerűen kezelhető weboldalt szeretnénk, akkor a WordPress tartalomkezelő rendszert ajánlott igénybe venni. Aki ismeri a népszerű szövegszerkesztő program, a Word működését, annak nem okoz nehézséget a WorpPress használata sem.

cikk-seo-linkepito.jpg

Ez az egyik legnépszerűbb és legelterjedtebb ingyenes honlapmotor magyar nyelven is elérhető.

Mi a teendő?

  • Először is szükségünk lesz egy webtárhelyre és egy domain névre. Ha ezek megvannak, töltsük le a WodPress tartalomkezelő rendszer legújabb verzióját – lehetőleg magyar nyelven –, majd csomagoljuk ki a tömörített file-t számítógépünkön vagy tárhelyünkön létrehozott üres mappába. Ha az előbbi útvonalat választjuk, akkor majd a gépünkről fogjuk felmásolni a file-t a tárhelyre.
  • Amikor ezzel megvagyunk, az adatbázis beállítása következik. Nyissuk meg a wp-config-sample.php fájlt egy szerkesztő programmal, (Notepad++ vagy WordPad), írjuk a megfelelő helyekre az adatbázissal kapcsolatos adatokat – amelyeket a tárhelyszolgáltató bocsátott a rendelkezésünkre –, majd mentsük el a file-t wp-config.php néven.
  • Vannak olyan Word-press verziók, amelyek automatikusan létrehozzák a wp-config.php file-t. A rendszer figyelmeztet, hogy nem találja a file-t, és felajánlja annak létrehozását, megnyitva azt az ablakot, ahová be kell írnunk a kért adatokat. Miután beírtuk az információkat, a rendszer elkészíti a konfigurációs file-t.
  • C-panel rendszeren vagy FTP kapcsolaton keresztül tudjuk az adatbázisunkat beállítani és létrehozni a MySQL adatbázist. A tárhelyszolgáltató által megadott felhasználónévvel és jelszóval tudunk a webtárhellyel kommunikálni.
  • Írjuk a böngészőbe a készülő honlapunk nevét, a megjelenő ablakba írjuk be felhasználónevünket, és gépeljük be kétszer a jelszavunkat, amelyet használni akarunk majd a weblap adminisztrálása során. Ezután egy gombnyomás, és elkezdi a rendszer a telepítést.
  • Ezt követően belépünk az admin felületbe, és kiválasztunk egyet az ingyenes sablonok közül – ez adja meg az oldalunk külső megjelenését. Lehetőség van különféle kiegészítőkkel személyre szabni a honlapunkat, felhasználóbaráttá tenni azt.

Az elkészült oldalt célszerű minőségi tartalommal ellátni, ugyanakkor tanácsos a Google irányelveinek megfelelően kiépíteni annak szerkezetét, azért, hogy minél jobb helyezést érjen el majd a találati listákon.

Címkék: tech wordpress
Szólj hozzá!

Reszponzív kép-beillesztés wordpress oldalba külső tárhelyről

2015/11/01. - írta: ponthogy

Update: A Google Drive nem engedi már, hogy az ott tárolt képeket, fotókat a weboldaladba beilleszd! Így olvasd a postot.

Több weboldalt is készítettem már, mindegyiket wordpress alapokon úgy, hogy a kereső programoknak (Google, Yahoo, Bing, stb.) a lehető legjobban a kedvében járjak. Ugyanakkor azt is próbáltam szem előtt tartani, hogy a felhasználók számára is könnyen olvasható, átlátható legyen az oldal. A kettő szempont által támasztott követelmények között nagy az átfedés, azaz ami jó a felhasználóknak, az jó a keresőknek is. Ilyen például, ha az adott weboldal gyorsan betöltődik, illetve ha okostelefonon nézegetik, akkor sem omlik össze sőt, olvasható marad!

A weboldal betöltődési sebességén próbáltam úgy javítani, hogy a viszonylag nagy méretű képeket először optimalizáltam, majd egy külső tárhelyről töltöttem be. Képek optimalizálása: http://optimizilla.com/ Külső tárhely ingyen: Google drive, dropbox.

Megjegyzés: azáltal, hogy nem a weboldal tárhelyén vannak a képek, egy csomó helyet és pénzt is meg lehet takarítani. Különösen igaz ez magazin jellegű oldalaknál, melyek sok képet használnak.

Az ötletet tett követte. A Google Drive ideális megoldásnak tűnt arra, hogy a képeket ott tároljam és onnan töltsem be a wordpress oldalamba. Ebben az esetben arra kell figyelni, hogy a drive-ra feltöltött képfájlokat meg kell osztani úgy, hogy azok bárki által elérhetőek legyenek. Vannak fizetős wordpress pluginok, melyek médiatárolóként tudják kezelni a Google drive-ot, ám minden egyes plugin terheli a rendszert, azaz csökkentheti a weboldal betöltődési sebességét, ezért ezt az ötletet elvetettem.

Annak, aki nem akar minden képet egyenként állítgatni, itt van egy plugin: Google Drive As CDN

Ha valaki nem boldogul a Google drive használatával: Képek tárolása Google drive-on, beillesztése weboldalba

Ott tartottam, hogy a képek ideális méretűre tömörítve elhelyezésre kerültek a külső tárolón és a beillesztésük is megtörtént a weboldalba. Aztán láttam, hogy a sablonom - ami egyébként reszponzív - nem kezeli megfelelően ezt a dolgot, így a mobil nézetben a weboldal a külső tárolóból beillesztett képek miatt összeomlott!

Megoldás: a wordpress gyermek sablon (child theme) css fájljában létre hoztam egy "reszponzív " osztályt a képeimnek, így:

/* google drive image reszponzív tétele */
img.responsiv {
max-width: 100%;
height: auto;
display: block;
margin-left: auto;
margin-right: auto
}

Erre az adott postban/oldalon így hivatkozom:

< img class="responsiv" title="kép címe" src="https://googledrive.com/valami/ezakép.jpg" alt="kép szöveg" />

A gyerek sablonról itt lehet bővebben olvasni: Child Theme Természetesen sok más megoldás is van a problémára, nálam ez jött be.

Címkék: tech css wordpress
Szólj hozzá!